Používáme metodu omílání, jedná se o mechanický způsob leštění používaný v československých závodech na výrobu motocyklů, který se zde používal na nové odlitky. Tuto technologii úspěšně aplikujeme po vyčištění zašlého povrchu i na starší renovované díly.
Leštěný díl je vložen do proudu tělísek (kuličky odtud pojem kuličkování) které se relativně malou rychlostí pohybují po povrchu leštěného dílu. Jedná se tedy o způsob leštění za absence chemických rozpouštědel a tudíž nedochází k naleptání povrchu jako v případě " chemického leštění".
Tato technika vyleští díl rovnoměrně po celém svém povrchu i ve velice špatně dostupných místech (nepř. žebrování hlav). Největší výhodou této metody je šetrnost k detailům jako jsou nápisy, ostré hrany narozdíl od mechanického leštění kotoučem, kde může dojít k lokálním změnám tvaru materiálu a tím nenávratnému poškození dílů. Díky zmíněným vlastnostem lze také jednoduše a bezpečně ochránit části, které se nemají leštit.
Ukázka postupu leštění hlavy ČZ 477 |
1. povrch se vyčistí a sjednotí velice jemným otryskáním (levá část v původním stavu) |
2. opraví se hrubší nerovnosti (vrypy, škrábance) a poškození (např. prasklé žebro) |
3. zaslepí se a zaizolují místa, která nemají být leštěna |
4. leštěný díl se ponoří do proudu omílacích tělísek (kuliček) |
výsledkem je vyleštěný díl (levá polovina hlavy v původním stavu) |
Chemicky ne
Chemické leštění se neukázalo jako vhodné na renovaci automobilových a motocyklových dílů. Tato metoda, která spočívá v odleptání starých zoxidovaných povrchových vrstev materiálu je k dílům značně nešetrná. Chemický roztok vniká hluboko do mikropórů materiálu zvláště u odlitků ze slitin hliníku, z kterých se již těžko zpětně uvolňuje a zanechává zbytky po chemikáliích, které v budoucnu po kontaktu se vzdušnou vlhkostí mohou následně reagovat s materiálem i povlakem. Tuto levnou a relativně dostupnou technologii nelze doporučit i vzhledem k odleptání detailů a hran.
Způsoby založené na mechanickém způsobu leštění používané i v československých závodech na výrobu motocyklů lze používat na nové odlitky, a lze je úspěšně aplikovat po vyčištění zašlého povrchu i na starší renovované díly. Výhodou je rovnoměrné vyleštění celého povrchu součásti narozdíl od mechanického leštění kotoučem, kde může dojít k lokálním změnám tvaru materiálu a tím nenávratnému poškození dílů.